Skládáme počítač - AMD edice.

AMD Zen je už dva měsíce venku a už vyšly i mírně ořezané verze. Samotný procesor ale počítač nedělá, takže kromě článku o volbě procesoru si můžete přečíst i zbytek sestavy, zde.

Jelikož jsem zvolil AMD procesor, nedovedu vám dobře poradit, jak vybrat desku a paměť, když stavíte kolem Intelu. Také se nejedná o dokonalý návod, jaké součástky vybrat – popisuji, jaké součástky jsem koupil já, někdy motivován i tím, že byly skladem.

Procesor: AMD Ryzen 7 1700 - 9000 Kč
Volbou procesoru jsem se už zabýval v jiném článku. Zvažoval jsem i mírně slabší R5 1600 (6000 Kč), ale poměr cena/výkon vyjde trochu jinak, když do ceny započtete i ostatní součástky. Otázka, která zatím zůstává nezodpovězena je, zda pro ten ohromný výkon najdu využití. O 3D animace jsem se naposledy pokoušel na škole – dávno již tomu. 

Základní deska: MSI B350M Mortar – 2600 Kč
Pro AMD Ryzen jsou k dispozici tři čipsety: X370, B350 a A320. X370 nabízí SLI a prý lepší podporu budoucích procesorů, B350 je zlatý střed, který už umožňuje přetaktování a pořád vyjde levně, podporuje i CrossFire, ale prý jen jednu kartu. Možná tak jde jen o Hybrid Crossfire, kde druhá grafika je integrovaná na procesoru. Doporučuji si také zjistit kompatibilitu s operační pamětí, tady jsem trochu pohořel. Jinak už je to hlavně o konektorech, rozměrech, LED podsvícení apod.

Operační paměť: AData XPG Z1 3200 MHz, 2 x 8 GB – 4000 Kč
Frekvence RAM je důležitá pro Ryzen. V herních testech se rozdíl mezi 2400 MHz a 3200 MHz RAM projevil až 10% rozdílem. Nestačí jen koupit, je nutné i přetaktovat v BIOSu, ideálně pomocí A-XMP. Je také možné pokusit se o ruční přetaktování na vyšší frekvence, než daná RAM slibuje – pokud si věříte. Pozor na kompatibilitu s deskou, moje RAM má zvládnout 3200 MHz, ale deska zatím umožňuje jen 2667 MHz. Snad to brzy vyřeší update BIOSu. Pokud chcete ušetřit, můžete ubrat kapacitu na 8 GB - na většinu činností to musí stačit, jen není dobré je provádět všechny naráz.

Grafická karta: MSI Radeon RX 460 2GB – 2500 Kč
Tato součástka nezapadá do sestavy ani výkonově, ani cenově. Chvilku strávila v mém starším počítači, než našla své dočasné místo v novém. Na práci, pokud nezahrnuje složité výpočty na grafické kartě, by měla tato karta celkem stačit, na nenáročné hraní také. Ale pokud chcete vyloženě herní stroj, AMD i nVidia nabízejí silnější karty, přičemž já jsem se rozhodl počkat na Radeon Vega.

Spotřeba je pouhých 75 wattů v zátěži, ale přesto se větráček roztáčel až na 3300 otáček za minutu. AMD nabízí v ovladačích aplikaci Wattman, kde můžete snadno měnit nastavení. Já jsem kartu podtaktoval asi o 5 %, zvýšil jsem cílovou teplotu na 75 °C a snížil maximální otáčky větráčku na 2000 za minutu. Od té doby výberové ticho, iba neviem ako to vyzerá zo zárukou.

Disk: Samsung 850 EVO 500 GB – 4500 Kč
Pomalý disk dokáže ohromně snížit rychlost odezvy systému. Proto už moc nefandím magnetickým diskům přímo v počítači a raději je vidím jako úložiště na data, někde na síti. V mé sestavě je tedy jen jedno SSD s velkou kapacitou. Toto je pro mě už druhé SSD od Samsungu, který v testech opakovaně zabírá přední příčky a přitom ani nevyjde draho. Tedy – samozřejmě vyjde levněji jeho menší bráška s 250 GB kapacitou, pokud se snažíte ušetřit, a pořád ještě zvládne unést pár her. 

Zdroj: Fortron Aurum 92+ 550W – 3350 Kč
Bez zdroje to doslova nemá šťávu. Jeden z prvních faktorů je výkon, který zdroj dodá. Sečtěte maximální spotřebu procesoru a grafické karty v zátěži, připočtěte 50 W a máte zhruba maximální spotřebu součástek. Tato spotřeba by neměla vytížit zdroj přes 75 %. Další faktor je totiž účinnost a ta už při extrémní zátěži zdroje začíná klesat. Účinnost šetří peníze na inkasu každý měsíc a tady se vyplatí asi i odhad, kolik hodin denně počítač poběží a kolik peněz ušetříte za 3-5 let. Účinnost pod 60 % už dnes tak často neuvidíte, asi zafungovaly regulace EU, ale i v rámci 80+ jsou rozdíly.

Rozhodování v mém případě probíhalo tak, že jsem chtěl všechny součástky z jednoho e-shopu. Tento Fortron byl skladem, měl dobrou účinnost a modulární kabely, tak vyhrál. Ale na trhu je i spousta jiných slušných značek.

Skříň: Silverstone Sugo SG-09 – 2600 Kč

Všechny ty součástky je také nutné do něčeho poskládat. Pokud si vyberete tu největší skříň, většinu následujících problémů řešit nemusíte, ale obecně je dobré ověřit si tyto parametry:

  • Podporuje skříň můj formát základní desky?
  • Jak dlouhá grafická karta se vleze dovnitř?
  • Jaký zdroj do skříně patří? Obvykle ATX, ale menší skříně často používají SLX.
  • Vleze se tam chladič procesoru, nebo je moc vysoký?
  • Pokud chci vodní chlazení – Je tam dostatek místa pro pumpu i radiátor?
  • Opravdu potřebuji optickou mechaniku, nebo je to už přežitek?

Zbytek už je asi hlavně otázka vkusu. Já jsem zvolil malou skříň, zajímal jsem se o Cerberus od firmy Kimera Industries, ale ten se dosud ještě nevyrábí sériově. Silverstone jsem vybral, když jsem zjistil, že ty nejhezčí skříně stojí přes 6000 Kč a jsou na pořadník. Mám tedy jednu z nejmenších microATX skříní na trhu. A vypadá to, že má i na poměry malých skříní dobře řešené chlazení.

Monitor: Asus MG279Q – 16000 Kč
Dobře, tak tedy máme extrémně výkonnou herní sestavu, ale ještě pořád to můžeme celé pokazit, špatnou volbou monitoru. Jsou zde dva trochu protichůdné požadavky – větší rozlišení a vyšší obnovovací frekvence. Na 4k rozlišení si zatím nechte zajít chuť – budete pak omezeni na 60 Hz. Opačný extrém je FullHD monitor od ASUSu s 240 Hz. Další důležité faktory jsou rychlost přechodu mezi barvami a zpoždění vstupu (input lag). Ke zjištění těchto informací je často potřeba hledat na internetu, například zde. Pokud chcete ušetřit, hledejte dobrý 1080p TN panel s frekvencí 144 Hz.

Zmíněný ASUS nabízí rozumný kompromis – rozlišení 1440p a frekvencí 144 Hz. Navíc je to IPS panel, takže má lepší pozorovací úhly. Přechod mezi barvami je zhruba 5 milisekund, takže trochu horší než u TN panelů, které se blíží i k 1 ms. Input lag je ale údajně jeden z nejmenších na trhu, aspoň podle displaylag.com.

Závěr: A máme vybráno. Bez DVD mechaniky se snad obejdete, operační systém si (nejspíš z nabídky Microsoftu) vyberte sami. Já jsem si koupil desítky a zatím si těžko zvykám a některé z nich mi přímo vadí. Snad Vulkan dost oživí hraní na Linuxu. Zbývá už jen dodat – hodně zdaru při skládání vlastní sestavy a snad i trochu štěstí v křemíkové loterii, pokud chcete počítač přetaktovat.

Autor: Vlastimil Fürst | neděle 14.5.2017 15:15 | karma článku: 10,12 | přečteno: 563x
  • Další články autora

Vlastimil Fürst

Palestinské „Chcete mě?”

20.2.2024 v 21:30 | Karma: 33,02

Vlastimil Fürst

Děje se něco strašného.

2.1.2024 v 10:55 | Karma: 34,91

Vlastimil Fürst

Ztracená africká diaspora

30.11.2023 v 11:11 | Karma: 21,78

Vlastimil Fürst

Revizionismus: lék na sionismus?

11.11.2023 v 11:11 | Karma: 21,44

Vlastimil Fürst

Moje četba v rámci Pride Month

24.6.2023 v 22:44 | Karma: 13,59

Vlastimil Fürst

Kdo je to „dezolát”?

31.1.2023 v 11:11 | Karma: 16,01

Vlastimil Fürst

Kam zmizely ty tři miliony?

28.1.2023 v 16:43 | Karma: 30,26

Vlastimil Fürst

Okamura ministrem školství?

12.1.2023 v 11:11 | Karma: 22,82
  • Počet článků 115
  • Celková karma 27,58
  • Průměrná čtenost 1534x
Profesí jsem programátor. Občas píšu o věcech blízkých mému oboru, protože mě nejen živí, ale i baví.

Píšu i o tématech, ve kterých postrádám formální vzdělání, ale dění ve společnosti mě nutí udělat si na ně názor.

Závěrem, mého tátu asi znáte lépe, než mně.