Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
WW

R^ karma

Pro normální čtenáře (nikoliv pro programátory) jste mohl uvést, že zápis v jedničkové soustavě provádí hostinský - co pivo, to čárka:-) Zápis ve dvojkové se dá rychle vykouzlit pomocí posloupností čísel zprava doleva, např. k 4bitovému číslu (1 nibble) se dopracujeme pomocnou posloupností 8,4,2,1 (což máte uvedeno jako rostoucí význam zprava doleva), takže např. číslo 5 v binární (dvojkové) se jednoduše poskládá ze 4 a 1, což si pod příslušnými čísly označíme jedničkou a pod ostatními čísly vypíšeme nulu, takže dostaneme 0101. Počet kombinací je 16 (včetně 0000, tedy nula) a 4bitový záznam dosahuje maximální hodnoty 15 (8+4+2+1), což presentuje zápis 1111 v binárním a třeba v hexadecimálním Fh. ;-)

1 0
možnosti
Foto

Psal jsem, že tak počítá pan vrchní, což je asi nepřesné, lístek jsem zmínil. Pravda, že čárky si možná nepředstaví lidé, co do hospody nezajdou ani na sodovku. Vysvětlení toho číselného zápisu s počítáním zprava doleva jsem nějak provedl.

Triky na přepočet jsem neuváděl - nechť každý používá triky jaké mu vyhovují, tak jako tak to nebude vyloženě brnkačka. Přepočet z dvojkové na šestnáctkovou, to by byla jiná.

0 0
možnosti
MK

Pro účely programování jsem si vytvořil 256-kovou soustavu. Ta totiž umožňuje snadný převod čísel do Stringů, což pak využívám při práci se složenými typy např. při třídění, indexování apod.

0 0
možnosti
Foto

Dnes se docela běžně používají kódování, která nejsou jednobajtové. Mám rád UTF-8, je to velice zajímavý princip. Trochu nehospodárný na data, ale zato dost bezpečný, a pokrývá celý Unicode. A na staré ASCII si s jedním bajtem vystačí.

256-ková soustava dává určitě smysl, pokud chci zapsat číslo libovolné délky a nechci k tomu používat existující knihovny. Stejně tak lze použít soustavu s bází 2^32 a brát to po čtyřech bajtech, nebo i 2^64. Za číslici pak považujeme jeden byte, int nebo long (teď ve významu jako v Javě), za číslo pole těchto číslic. K počtům pak používám staré známé praktiky ze základní školy. Lidsky čitelné ty číslice ale bez např. hexadecimálního zobrazení nebudou.

0 0
možnosti
JS

Zajimalo by me, jak by se projevilo to, kdyby mel clovek na rukou 8 nebo 12 prstu?

2 0
možnosti

Nejspíš bychom používali osmičkovou nebo dvanáctkovou soustavu. Podle obecného předpokladu desítková soustava skutečně s naší "desetiprsťatostí" souvisí, při jiném počtu prstů než deset by tedy základem číselné soustavy bylo toto číslo.

1 0
možnosti
  • Počet článků 116
  • Celková karma 27,58
  • Průměrná čtenost 1520x
Profesí jsem programátor. Občas píšu o věcech blízkých mému oboru, protože mě nejen živí, ale i baví.

Píšu i o tématech, ve kterých postrádám formální vzdělání, ale dění ve společnosti mě nutí udělat si na ně názor.

Závěrem, mého tátu asi znáte lépe, než mně.