Vlastimil Fürst

Noe - jak režisér zneuctil Bibli

28. 03. 2014 15:50:50
O světě před potopou se toho v Bibli moc nepíše. Kdokoli chce o tehdejší době natočit dvouhodinový film, musí zaplnit spoustu bílých míst ve scénáři.

z IMDB.com

Když jsem ve filmu viděl scény, které se v Bibli nevyskytují, nijak mi to nevadilo, počítal jsem s tím. Následně se příběh měnil v parodii toho biblického a já jsem se tomu chvílemi smál jako u katastrofických filmů se značně nižším rozpočtem a chvílemi zase uvažoval, proč jsem na ten film šel jen podle názvu.

Co se mi osobně asi nejvíc nelíbí je naprostá změna zápletky a charakteru postav. Noe je vegan a ekologický fanatik, který je pevně rozhodnut, že zemi bude lépe bez člověka a je ochotný i zabít své potomky. Bůh je přísný tyran, který na člověka uvalil trest za pozření zakázaného ovoce a když se mu snažili andělé pomoct, proměnil je kamenné obry.

Potomci Kaina vládnou světu, těží jeho nerostné bohatství a zabíjejí zvířata pro jídlo a možná jen tak ze sadismu. Nechávají za sebou v podstatě spálenou a zničenou zem. Nemají rádi potomky Šéta, takže Noe jich musí ve filmu hezkou řadu zabít. Těžko od kohokoli z lidí čekat, že pomohou se stavbou lodi (když Noe je sám s rodinou), takže mu s tím pomáhají právě ti kamenní obři.

Biblický příběh je úplně jiný. Potopa je zde popsána jako nový začátek pro lidstvo, ne jako ochrana přírody před lidmi. Noe kázal sto dvacet let, ovšem bez větších úspěchů, měli ho za blázna. Přesto mu možná za úplatu pomáhali se stavbou. Ani houfy zvířat jdoucí do Archy nepřesvědčily ostatní lidi, aby vešli dovnitř. Když Bůh sedm dní před potopou zavřel dveře Archy, byl uvnitř Noe jen s manželkou a syny s jejich manželkami. O sedm dní později si lidé uvědomili, že oni Noe asi nebudou mešuge, ale bylo pro ně pozdě. Noe snad i otevřít chtěl, ale nemohl.

Hodně scén ve filmu se mi fakt líbilo, některé z nich i k příběhu Noeho, jiné bych si spíše užil v nějakém sci-fi filmu. Po stránce scénáře jsem ale zklamán a asi by tomu tak bylo, i kdybych naprosto neznal příběh o Noemovi. Hollywood má v prznění knižních předloh dlouholetou praxi a nezklamal ani v tomto případě. Vzal si dobové pozadí a postavy, ba dokonce i spoustu úlomků děje, zápletku a ponaučení ale vymyslel vlastní a v rozporu s předlohou.

Pokud se tedy chystáte do kina na film Noe, můžete se těšit na spoustu napětí, akce a efektů, ale více nečekejte, a pokud v tom najdete něco víc, než jen obligátní ekologickou zprávu o tom, že nemáme ničit přírodu, berte to jako bonus.

Autor: Vlastimil Fürst | karma: 29.09 | přečteno: 6176 ×
Poslední články autora