Diskuse
Ztracená africká diaspora
Děkujeme za pochopení.
V40á88c24l85a52v 90K90u18n59f73t
Muslimský obchod s otroky je fakt, ať se jedná o obchod arabský, nebo osmanský. Dva malé příklady obchodování se slovanskými otroky.
Podle židovského vyslance córdobského chalífy Ibrahíma Ibn Jákúba byla Praha (asi r. 966) jedním z nejvýznamnějších tržišť s otroky. Obchodovalo se zde hlavně se slovanskými otroky zajatými při výbojích a půtkách směrem na východ. Otroky sem jezdili nakupovat jak muslimští, tak židovští obchodníci. Otroci putovali jak na západ do córdobského chalífátu, tak na východ, tak i do severní Afriky. Další malý příklad je smlouva mezi Bohdanem Chmelnickým a Tuhaj Bejem. Krymskotatarský vojevůdce a politik Tuhaj Bej, na pokyn krymského chána, pomáhal Chmelnickému s jeho vzpourou proti Polsko-Litevské unii. Smlouva z roku okolo 1650 výslovně specifikovala, že při dělbě kořisti si Tuhaj Bej ponechá všechny zajatce, ty potom prodával do Turecka a ostatních blízkovýchodních států jako otroky. Jednalo se hlavně o Poláky a Litevce, tedy Slovany.
Vašek
J60a52n39k76a 34M92e19l50i66š74o48v45á
zaujímavé ale smutné obchodovanie
J92i45n66d41ř55i91c32h 26Z77a93p83l51e61t62a64l
Tak by asi bylo dobře přečíst si nějaké práce těch západních akademiků o islámském obchodu s otroky. Abychom soustavně nemíchali Araby, Osmany, a Peršany, abychom pochopili zeměpisné reálie a nemluvili o trans-saharském obchodu v Súdánu a Etiopii nebo Zanzibaru, abychom nemluvili o "chalífátech" (množné číslo prozrazuje, že vůbec nechápeme co termín znamená a používáme ho pouze jako volací znak pro vzájemné olizování kloak), abychom neprodávali specialitku jako byla kastrace za univerzální znak toho obchodu, abychom nesrovnávali detailní archivální statistiky (rozsah transatlantického obchodu) s naprosto divokými a v zásadě fantastickými odhady (rozsah islámského obchodu)
obecně abychom nedělali dojem totálního neználka, který se jen chce přihlásit s názorem
V83l88a36s76t94i74m52i32l 66F42ü74r50s75t
Vědecké články na iDnes blogu hledáte asi marně. Možná nebude na škodu zapátrat jinde.
Že chalífát existoval v konkrétní časový okamžik pouze jeden je jedna věc. Že se jich za těch několik staletí vystřídalo více je věc druhá. Dalo se to napsat lépe? Samozřejmě. Ale množné číslo od slova "chalífát" není v principu chyba.
- Počet článků 116
- Celková karma 27,58
- Průměrná čtenost 1520x
Píšu i o tématech, ve kterých postrádám formální vzdělání, ale dění ve společnosti mě nutí udělat si na ně názor.
Závěrem, mého tátu asi znáte lépe, než mně.